تحلیل و واکاوی شخصیت در نمایشنامه های آنتون چخوف بر اساس رویکرد روان کاوی ژاک لکان با تاکید بر نمایشنامه های دایی وانیا، سه خواهر و باغ آلبالو
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده محمد صالح پور
- استاد راهنما محمدحسین ناصربخت فردوس حاجیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش مسئله این است که آیا در نمایش نامه های چخوف نظریه های لکان قابل تعمیم است ؟ به باور من در اکثر آثار و نمایش نامه های چخوف به دلیل آن که ویژگی ها و شاخصه های روانشناسانه دارند که شامـل جنبه های حسی و تجربه های عینـی می شود از منظـر روانکاوی لکان و دیدگاه روانشناسی او قابـل تعمق بوده و با برداشتی متفکـرانه از این نظریات ، می توان شخصیـت های نمایش نامه های چخوف را ارزیابی و ریشه یابی کرد . در نهایت هدف اصلی در مسیر این پژوهش شناخت ویژگی های سه نمایش نامه ی چخوف از منظر لکان است و به ویژگی های بارز تحلیل شخصیت این سه نمایش نامه از منظر لکان پرداخته خواهد شد . 1 – 2 : اهداف تحقیق 1 – واکاوی ؛ بررسی و تحلیل شخصیت نمایش نامه های آنتون چخوف براساس رویکرد روانکاوی ژک لکان . 2 – کنکاش و شناخت نظریه های بنیادین ژک لکان و آشنایی با نگره ها و دیدگاههای او در حوزه ی روانکاوی شخصیت . 3 – بررسی و تاثیر زندگی چخوف در آثارش از منظر روانکاوی لکان . 4 – شناخت ویژگی های شخصیت های سه نمایش نامه ی چخوف : باغ آلبالو ، مرغ دریایی و سه خواهر . 1 – 3 : اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه ی انتخاب آن در این پژوهش علاوه بر علاقه ی شخصی نسبت به آثار چخوف آن که ضروری به نظر می رسد این است که با روند تکاملی روانشناسی و ردشدن بسیاری از نظریات فروید و نگرش جدید لکان به آثار او می توان اهمیت این نظریات را در حیطه ی درام و نمایش بررسی نموده و مصداق آن را در آثار بسیاری از نمایش نامه نویسان از جمله چخوف ، ملاحظه کرد. 1 – 4 : سوالات و فرضیه های تحقیق 1 - آیا ردپایی از نظریات لکان در آثار چخوف را می توان یافت ؟ 2 - تا چه حد شخصیت های چخوف با رویکرد نقد روانکاوانه قابل بررسی هستند ؟ 3 - تا چه حد شخصیت های آثار چخوف با دیدگاه لکان قابل بررسی هستند ؟ 4 - ویژگی های شخصیت های چخوف با کدام یک از نظریات لکان مطابقت دارند ؟ 5 - تا چه حد زندگی شخصی چخوف بر آثارش تاثیر داشته است ؟ فرضیه های بنیادین - بین ویژگی های شخصی آثار چخوف و نظریات روانشناسی لکان رابطه ای معنادار وجود دارد . - بین شخصیت فردی و ویژگی های شخصیت های نمایش نامه های چخوف رابطه ای معنادار وجود دارد . 1 – 5 : تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی 1- شخصیت : مجموعه ای از ویژگی های بادوام و منحصر به فرد است که امکان دارد در پاسخ به موقعیت های مختلف تغییر کند . ( دوان و الن شولتز ، 1389 : 10 ) 2 – روانکاوی : فروید این اصطلاح را در سال 1896 با ترکیب دو کلمه ی " تحلیل " و " روان " ابداع کرد . پس به طور تحت اللفظی تجزیه و تحلیل نفسانیات انسانی است . ( واژگان، پل اسون 1389 : 74 ) 3 – نهاد : بخشی از عمق شخصیت می باشد که فرد نسبت به آن ناهوشیار است. (فیست و فیست 1392 : 40 ) 4 – خود : حوزه ای از ذهن است که با واقعیت تماس دارد . ( همان : 42 ) 5 - ناخودآگاه : لکان ناخودآگاه را زنجیره ای از دال ها می داند که پیوسته در حال چرخش هستند که به اعتقاد او هیچ گونه مدلولی ندارند و ما هیچ گاه به مفهوم واقعی دست پیدا نخواهیم کرد .(لکان : 56) 6 – آرزومندی : آرزومندی یا تمنای تحرک نفسانی می باشد که در پی برقراری مجدد اولین تجربه ی ارضای رانش در طفولیت است . ( پل اسون 1389 : 25 ) 7 – مکانیسم های دفاعی : برای حفظ خود از اضطراب بیش از حد مکانیسم های دفاعی ایجاد می شوند.( اسنودن ، 1389 : 150 ) 8 – ژوئی سانس : ماورای اصل لذت که همیشه با گرفتاری همراه است یعنی لذت همراه با درد ( لکان 1389 : 87 ) 9 – پارانویا : آن را هذیان اصولی مزمن می خواندند چرا که به موجب آن هذیان به صورت جزئی اصولی و لاینفک از دستگاه نفسانی در می آید . (موللی ، 1391 : 133 ) 10 – مرحله ی آینه ای : تشکل امر خیالی منوط به دسترسی آدمی است به تصویر و نقش حاصل از کالبد خود ، شناسایی این تصویر طی فرآیندی صورت می گیرد که لکان آن را مرحله ی آینه ای می خواند یعنی گذار از امر خیالی به نظم یا مرحله ی نمادین (همان ، 1391 : 149 ) 1 – 6 : روش تحقیق میدانی – کتابخانه ای 1 – 7 : جامعه و حجم نمونه سه نمایش نامه ی چخوف به نام های باغ آلبالو – مرغ دریایی و سه خواهر را انتخاب کرده و به دیگر آثار نویسنده به عنوان جامعه تعمیم داده می شود . 1 – 8 : محدودیت ها و مشکلات تحقیق با توجه به این که یکی از فرضیه های این پژوهش ، ریشه یابی نظریات لکان در آثار و شخصیت های چخوف بود نیاز به کتابی در این رابطه به زبان فارسی وجود داشت اما متاسفانه در این ارتباط کتابی وجود ندارد . 1 – 9 : ابزار جمع آوری اطلاعات فیش - پرسش نامه 1 – 10 : روش تجزیه و تحلیل داده ها کیفی مبتنی بر تاویل – تفسیر – توصیفی 1 – 11 : پیشینه پژوهش با توجه به جدید بودن نظریات و فرضیه های لکان و محدود و کمیاب بودن منابع و کتاب های در ارتباط با موضوع فوق متاسفانه پیشینه تحقیق مدون و جامعی که بتوان بدان اشاره کرد وجود نداشت و نگارنده با بضاعت اندک خویش و منابع محدود و اندک تمام تلاش خویش را برای ارائه مطالب بکار گرفت .
منابع مشابه
بررسی مفهوم «مهاجرت» در آثارآنتون چخوف با تاکید بر نمایشنامه های «سه خواهر- باغ آلبالو- دایی وانیا- مرغ دریایی»((سه خواهر نوشته آنتون چخوف))
این پژوهش تلاش می کند تا با تجزیه و تحلیل کاراکترهای نمایشی در چهار نمایشنامه ی «آنتون چخوف» ، به بررسی مفهوم «مهاجرت» در آنها بپردازد. نمایشنامه های چخوف، حاوی ویژگیهای مشخصی است که آشکارا این مفهوم وابسته به علوم انسانی را به چالش می کشد. در آثار او احساس دلتنگی و حس غربت شدیدی وجود دارد که می توان – در مواردی- از آن به عنوان نوستالژی هم یاد کرد. این مضمون در این نمایشنامه ها، تبدیل به یکی ا...
15 صفحه اولسایة آنتون چخوف بر ادبیات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامه های آنتون چخوف و اکبر رادی)
آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایش نامه نویس روسی، تأثیر به سزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردان های تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایش نامه های منحصر به فرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگی های کلی نمایش نامه های رادی و چخوف می پردازد و ضمن مقایسة تفاوت ها و شباهت های کلی...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملسایة آنتون چخوف بر ادبیات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامههای آنتون چخوف و اکبر رادی)
آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایشنامهنویس روسی، تأثیر بهسزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردانهای تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایشنامههای منحصر بهفرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگیهای کلی نمایشنامههای رادی و چخوف میپردازد و ضمن مقایسة تفاوتها و شباهتهای کلی...
متن کاملبررسی نمایشنامه (جشن تولد)هارولد پینتر از منظر روانکاوی ژاک لکان
مقاله پی شرو با رویکردی روانکاوانه از منظر ژاک لکان- روانکاوِ نوفرویدی، با نگاهی اجمالی به برخی از آثار هارولد پینتر- نمایشنام هنویس انگلیسی، اولین نمایشنامه بلند او، جشن تولد ) 1958 ( را که متعلق به دهه های اولیه نگارش آثار نمایشی او است، نقد و بررسی می کند. با توجه به اینکه امروزه نگرش روانکاوی مدرن لکان در بسیاری از رشته های مطالعات ادبی و سینمایی نفوذ کرده است، تلاش بر آن است که از نظریه...
متن کاملسنجش «خودشیفتگی» در شخصیت گرشاسب بر پایهی نظریّهی ژاک لکان
در مقالۀ پیش رو، برآنیم تا با معرّفی «خودشیفتگی» و دیگر مفاهیم مرتبط از جمله «امر خیالی»، «مرحلۀ آیینهای» و «غیر بزرگ» از دیدگاه ژاک لکان، این پدیده روانی را در شخصیت گرشاسب در گرشاسب نامه بررسی و تحلیل نماییم. این پژوهش نشان میدهد که ضحّاک سبب ایجاد خودشیفتگی در گرشاسب میشود؛ زیرا برای او به مثابه «غیر بزرگ» است. این خودشیفتگی در شخصیت گرشاسب به اوج خود میسد، تا جایی که او را بسیار بیرحم و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023